Abstract
208 cerebrospinal fluid samples were taken from patients having various patterns of
neurological diseases. The following beta-globulins: transferrin, haemopexin, beta-1
A-globulin, beta-1 E-globulin, beta-2- glycoproteid and beta-lipoproteid were determined
immunologically quantitatively in the CSF and partly quantitatively in the serum,
and their behaviour was compared with that of the beta and tau fraction in CSF electrophoresis.
It was found that changes in the fractions in CSF electrophoresis agreed only slightly
with those of the quantitatively determined globulins, although these globulins represent
70-80% of the beta and tau fraction. Increases in the number of beta-1 A and beta-1
E-globulins are more significantly marked in intracranial haemorrhages than with other
diseases. In all other respects, increases or decreases in the number of beta-globulins
do not appear to be typical of any particular disease pattern determined by electrophoresis
or quantitatively. Due to the linearity of the changes in case of disturbances of
the CSF barrier, and also on account of the absolutely parallel behaviour of the beta-globulins,
it was concluded that transferrin - contrary to the opinion held so far - is produced
cerebrally in only small quantities or possibly not al all, and that the entirety
of beta-globulins originate from the serum.
Zusammenfassung
Bei 208 Liquores von Patienten mit unterschiedlichen neurologischen Krankheitbildern
wurden die Beta-Globuline: Transferrin, Hämopexin, Beta-1, A-Globulin, Beta-1, E-Globulin,
Beta-2-Glycoproteid und Beta- Lipoproteid quantitativ immunologisch in Liquor und
teilweise im Serum quantitativ bestimmt und das Verhalten mit der Beta- und Tau-Fraktion
der Liquorelektrophorese verglichen. Es ergab sich, daß Veränderungen der Fraktionen
der Liquorelektrophorese nur gering mit denen der quantitativ bestimmten Globuline
übereinstimmen, obwohl diese 70-80% der Betaund Tau-Fraktion ausmachen. Vermehrungen
der Beta-1, A- und Beta-1, E-Globuline sind bei intrakraniellen Blutungen signifikant
ausgeprägter als bei anderen Erkrankungen. Sonst scheinen Vermehrungen oder Verminderungen
von Beta-Globulinen sowohl in der Elektrophorese als auch bei quantitativer Bestimmung
nicht für ein Krankheitsbild typisch zu sein. Aufgrund der Linearität bei Schrankenstörungen
und des völlig parallelen Verhaltens der bestimmten Beta-Globuline wurde geschlossen,
daß zerebral Transferrin - im Gegensatz zur bisherigen Ansicht - nur in geringer Menge
oder gar nicht gebildet wird und die Beta-Globuline insgesamt dem Serum entstammen.